söndag 3 juni 2012

Vi kom "6:a" i Webbstjärnan

Då vi inte kom bland de 5 finalisterna, kom de snabbt fram till att vi kom ju naturligtvis 6:a och att nästa år minsann, då skulle vi segra. Eleverna tog "nederlaget" med en positiv attityd. Vi tittade på de 5 finalisterna och var överrens om att de alla var riktigt bra. Kolla in dem. http://www.webbstjarnan.se/blogg/de-nominerade-lagen-i-webbstjarnan-2012/#1-5. De två bidragen eleverna fastnade mest för var Webbhunden och Nalleresan, de började genast att fantisera om att själva skicka ut ett gosedjur i världen och tyckte att det var superlyxigt med en klass som kunde passa hundar i skolan!! Som pedagog har resan med Webbstjärnan med CC Creative Commons varit den bästa. Här kommer två elevexempel/funderingar kirng CC:


Elev 1:
Det här har jag lärt mig om Creative Commons.
Creative commons talar om vilka bilder man kan hämta bilder på nätet om man behöver till te.x en faktabok om katter. Creative Commons har olika symboler som betyder olika saker och här är de.
 Det är symbol för att man skall fatta bättre. man kan blanda dom så man får det som man vill ha det. Jag tycker att Creative Commons är bra för då vet man vilka bilder som man får använda! ;)Nu ska jag själv börja sätta symbolerna på mina bilder för jag vill att man frågar mig först.

Elev 2:
Creative commons
När vi fick göra om oss själva med Glogster på englska så ville jag ha sävehofs logga. den fanns inte när man sökte på google att få användas. Då skrev jag till dem på deras hemsida. efterrasten hadde jag fått svar och de skickade en loggabild med. jag fick inget svar av Gais, så det kunde jag inte visa att jag jillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar