fredag 9 december 2011

engelska utan lärobok


Det är ett aktivt val att inte ha några läroböcker i engelska. Dels är de svindyra men mest för att man känner igen dem från sin egen skoltid. De flesta som finns bygger på att eleverna skall läsa en ramsa eller text, sjunga en sång och lära in glosor samma vecka efter vecka, men med nya, för eleverna kända, områden. Det borde väl ha hänt något sedan vi gick i skolan och lärde oss språk.

Det blev en rejäl funderare på hur det skulle kunna vara i stället. Så här blev det, med förmågorna i fokus, men med det sagt så är det här sättet inte någon sanning, men det har fungerat helt utmärkt för eleverna i klass 3 på Björken och det finns inga planer för läromedelsinköp i år 4 heller.

Arbetet startade egentligen redan i tvåan då vi satte engelska på schemat några tillfällen i veckan och satte upp mål för vad vi ville lära oss. Sång, lek, spel och härma efter varandra var det vi byggde grunden på. Här var eleverna fantastiska på att hitta på sätt att lära och vad de vill lära.

Nu i år 3 har vi fått 1-2-1 och förutsättningarna har ändrats och vi kan arbeta fullt ut i webb 2.0. med tillgång till mycket bra gratismaterial och ett verktyg som används långt mer än till att bara skrivas på. För att eleverna skall få sitt skolarbete samlat skapades en wiki som vi kallar Engelskarummet . När de spelar, skriver och lyssnar från wikisen tas tiden till att prata om spelen och övningarna med enskilda elever för att skapa en uppfattning av var de befinner sig i sin utvecklingskurva.

För att tala behövs ingen dator, vi har pass varje vecka vi kallar "Let´s Talk", i grupper om ca 15 elever, där vi använder den engelskan vi lärt oss. Eleverna arbetar då inte i större än 5- grupper för att få så mycket taltid som möjligt. Vi spelar rollspel, dramatiserar praktical jokes och spelar spel och annat som främja förmågan att tala, men också att förstå vad som sägs. Vi använder till exempel spelet "Vem där?" och hittar på egna spel för att beskriva ögon och hårfärg, kläder.Eleverna filmas i rolllekarna sedan tittar vi tillsammans på dem. Eleverna får reflektionsfrågor t ex ”Vad kan du”, ”Vad vill du lära dig (mer) och ”Hur kan vi/du göra då?”  Istället för traditionell glosträning gör vi så här i Photostory med våra egna bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar