Tänk hur det skulle se ut om alla skolor i Sverige skulle få lov att skapa sina drömmiljöer - undra då hur många skolor som man faktiskt då skulle hitta elever som faktiskt utförde sina uppgifter? Det att miljö och uppgift måste passa i hop tar vi med oss och att de måste komma samtidigt. Är vi på vår skola redo för spännande skolmiljöer?
Dagen var inte slut.... Vi skulle efter det här megainspirerande seminariet få gå på skolbesök; Bowes Primary School. Vi togs emot av en ung kvinna, skolans ICT manager, som började med att berätta att det vi skulle komma att få se, var ett arbete som tagit dem 11 år att komma fram till. Viktigt att förändring får ta tid såklart och att det som krävs är hårt (sam)arbete på vägen. De har lyckats, menade hon var för att de ständigt omprövar sina idéer och att alla fick lov att ha idéer. När de inte ger betydande vinst för eleverna, föräldrar och pedagogerna så skrotar man. Det var ingen prestige i det att man förkastade vissa idéer och att man satsade på andra när man hade gemensamt fokus. Alla besökarna delades upp och vi fick gå med ytterligare en ung kvinna, som visade oss arbetet på skolan, från Nursery School till Year 6.

Det var fantastiskt att se hur 2 åringar lekte på Ipads och datorer samtidigt som pedagogerna uppmuntrade med kramar och varma ord. Det fann massor av utrymme till annan lek också, både ute och inne. Vi gick från klass till klass med idel unga kvinnor, vilket var så härlig då vi upplevt en betydande tyngd av män under BETT veckan.
Pedagogerna på Bowes hade varsin Iphone och använde sig av en app som heter look@me för att dokumentera alla barns framgångar. Den kom till när pedagogerna startade ett samarbete med utvecklaren där de helt enkelt sa vad de ville ha. De var vid det här laget otroligt trötta på all pappersexercis och uppladdningar av foton som deras IUP innebar. De var nu inne i en utvecklingsfas för skolans äldre elevers app, där de tänkte att eleverna själva stod för dokumenterandet via sina Iphones.
Nu arbetade de med att varje vecka ha 2 elever i varje grupp i fokus. Måndagar meddelade man deras föräldrarna att det var möte på fredagen, för att prata med dem om sitt barns framgångar. På det här sättet blev det ingen anhopning av många utvecklingssamtal under intensiva perioder utan det blev jämn fördelning under arbetsåret, Under veckan fotade pedagogen i programmet look@me, som rymde anteckningar och foton och kommentarsfunktion för föräldrar, men också en progresionsutvecklingsplan för pedagogen att arbete utifrån. Under veckan fick då föräldrarna de här bilderna och kommentarerna så att de kunde komma förberedda till mötet. Även om det var två barn i fokus så togs det fler bilder som kommenterades till föräldrarna. Speciellt till de föräldrar som hade sina barn långa dagar i på dagiset och skolan. Sista men inte minsta godbiten från Bowes...
Pedagogerna på Bowes hade varsin Iphone och använde sig av en app som heter look@me för att dokumentera alla barns framgångar. Den kom till när pedagogerna startade ett samarbete med utvecklaren där de helt enkelt sa vad de ville ha. De var vid det här laget otroligt trötta på all pappersexercis och uppladdningar av foton som deras IUP innebar. De var nu inne i en utvecklingsfas för skolans äldre elevers app, där de tänkte att eleverna själva stod för dokumenterandet via sina Iphones.
Nu arbetade de med att varje vecka ha 2 elever i varje grupp i fokus. Måndagar meddelade man deras föräldrarna att det var möte på fredagen, för att prata med dem om sitt barns framgångar. På det här sättet blev det ingen anhopning av många utvecklingssamtal under intensiva perioder utan det blev jämn fördelning under arbetsåret, Under veckan fotade pedagogen i programmet look@me, som rymde anteckningar och foton och kommentarsfunktion för föräldrar, men också en progresionsutvecklingsplan för pedagogen att arbete utifrån. Under veckan fick då föräldrarna de här bilderna och kommentarerna så att de kunde komma förberedda till mötet. Även om det var två barn i fokus så togs det fler bilder som kommenterades till föräldrarna. Speciellt till de föräldrar som hade sina barn långa dagar i på dagiset och skolan. Sista men inte minsta godbiten från Bowes...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar