Första dagen på BETT veckan startar
med en härlig föreläsning av Ruben Puentedura. Han visade den
kända SAMR modellen och TPCK modellen , men med fantastiska konkreta
exempel på 21 th century learning. Det handlar om att använda
tekniken ihop med vår lärarkompetens och den kontexten eleven
befinner sig i och ta det till högre höjder. Teknik i sig gör
ingenting för att elever skall nå bättre förståelse och
resultat. Alla delar behöver samverka för att nya mål och
förståelser skall nås. Ett exempel:
S Läsa om en nyhet/ämne på
nätet i många olika dagstidningar i världen för att få ett
större perspektiv.
A Hjälpa eleverna att sortera
sina intryck och den kunskap de förskaffat sig genom t ex en minmap
som ger vidare följdfrågor som ger en djupare förståelse för
nyheten/ämnet.
M Låta elevrna själva fördjuda
sig i ämnet genom att söka mer kunskap utifrån sin mindmap på
relevanta sidor.
R Låta eleverna gör sina
tankar publika och på så sätt kan de dela med sig och få respons
från hela världen i något forum som är passande för åldern. Det
blir meningsfult och på riktigt.
Hur skall eleverna förhålla sig till
att olika lärare har olika favoriter i den digitala världen var det
en fråga som dök upp från en åhörare. En lärare gillar wikis
och har det en annan vill blogga och en tredje använder photostory.
Eleverna får en mängd olika program att förhålla sig till och är
det verkligen att hjälpa eller stjälper vi dem. Här blir det än
vikitgare att vi har de kollegiala samtalen kring hur vi gör och
inte hur jag gör som pedagog. Annars blir det lätt att eleven
fastnar i själva lärandet av programmets funktioner och innehållet
får stå tillbaka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar