tisdag 31 januari 2012

Matematikbiennalen 26-27 jaunuari i Umeå


Matematik i kulturens tecken heter biennalen den här gången. Vi var på matematikbienetten i Malmö och Stockholm 2011med nästan samma gäng kollegor, så vi hade en hum om vad som väntade oss; många spännande föreläsningar och goda pedagogiska samtal. Vi har möjligheten att komma iväg 11 st pedagoger från vår enhet genom projektet i matematik, som vi driver på vår skola genom Skolverkets matematiksatsning.
Vi landar i ett snöigt Umeå och skyndar oss till universitetet. Vi börjar med en rundvandring bland utställarna och vi blir ytterst förvånade och beskvikna över avsaknaden av IT. Microsoft var där med en kille som fixat en läxhjälp på nätet, som enda bidrag. Vi hittar några förlag som har interaktiva läromedel och diverse tillhörande verktygslådor. Det som finns i överflöd är läromedel i bokform, nya och gamla allt med budskapet att de har anpassat sig till Lgr 11.

På föreläsningarna fick vi oss några digital godbitar istället. Vi lyssnade på några finska föreläsare bland annat, Heidi Hellstrand, speciallärare och matematiklärare från Åbo i Finland, som berättade att man satsar hårt på tidig kartläggning av matematikförståelse.

Hon tillsammans med en grupp har skapat LukiMat En nätbaserad inlärnings- och utvärderingspattform för grundläggande läsfärdigheter samt för inlärningsberedskap i matematik.
De börjar systematiskt att kartlägga så tidigt som i förskoleklass och de har egen forskning i ryggen som gör att de storsatsar. Sidan som de mer en gärna delar med sig av, innehåller förutom ett gediget kartläggningsmaterial även några spel som tränar färdigheter som tränar taluppfattningen inom talområdet 1-10 och kopplingen mellan antal och siffersymboler. Även förståelsen för tallinjen och färdigheter inom addition och subtraktion. Spelet är också fiffigt anpassat att det styrs av hur lång tid eleven tar på sig för att lösa tal och därmed anpassar svårighetsgraden.


Vi finner ett riktigt guldkorn i föreläsningar om lekplatsens matematik med Anne- Marie Pendrill
professor som bland annat arbetar på nationellt centrum för fysik.  Fler idéer till skolans PI dag, hur vi på ett smidigt sätt kan få aktiviteterna att växa med eleverna. Vi kommer att ha olika grupper med pi (-rater) (-ingviner), (-katuchus) som vi förbättrar med åren så att vi inte behöver uppfinna det där hjulet varje gång. I skolans matematikutvecklargrupp kommer vi i februari sammanställa för att delge varandra fler gobitar från biennalen, så vi återkommer i matematikens tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar